Damien Hirst
Britský umělec Damien Hirst se narodil 7. června 1965 v Bristolu, nicméně vyrůstal v Bristolu. Svého biologického otce nikdy nepoznal, jeho nevlastní otec opustil rodinu, když bylo Hirstovi dvanáct let, což znamenalo jakýsi počátek jeho pozdějších potíží a kontroverzí – v této době byl například dvakrát zatčen za krádeže v obchodech. Jediným předmětem, který Hirsta ve škole zajímal, bylo kreslení.
Hirst studoval umění v letech 1986 až 1989 na Goldsmith‘s College na University of London. V době studií Hirst pracoval v márnici, často se opíjel a bral kokain. S oblibou chodil do klubu Groucho v Sohu, odkud však byl často vyhazován kvůli svému nepřijatelnému chování. Ani po vystudování školy si Hirst nebyl úplně jistý, zda se má ve svém umění zaměřit spíše na malbu nebo sochařství a jeho tvorba i dnes odráží jakousi nerozhodnost mezi těmito dvěma tvůrčími obory umění.
Prvním Hirstovým významným počinem byla v roce 1988 jeho výstava Freeze, kterou uspořádal ještě za svých studií a kterou si také sám řídil. Výstava se konala v opuštěných docích v Londýně a účastnilo se jí patnáct jeho spolužáků, budoucích známých avantgardních umělců. Největší skandál však vzbudil Hirst už jenom tím, že byl kurátorem svých vlastních obrazů a přitom ještě ani nedostudoval. Ač byla tato výstava zorganizována ve starém skladišti v londýnských docích, stala se odrazovým můstkem pro Hirstovu uměleckou kariéru, neboť ji navštívil i jeho budoucí sponzor Charles Saatchi.
Hirst je považován za jednoho z nejslavnějších světových umělců dnešní doby hlavně díky kontroverzi zobrazení smrti, která jeho práce provází. V roce 1991 Hirst vytvořil instalaci ‚In and Out of Love‘ (Vevnitř a vně lásky), při které zaplnil galerii stovkami živých tropických motýlů. Další jeho kontroverzí byla výstava ‚The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living‘ (Fyzická nemožnost smrti v mysli žijících) v Saatchi Gallery, při které Hirst vystavoval žraloka naloženého v nádrži s formaldehydem. Při své samostatné výstavě v roce 1996 v New Yorku vzbudil Hirst ohlas veřejnosti svým mrtvým mechanickým prasetem a ve formaldehydu naloženými půlkami krav, které byly o to kontroverznější, že v té době právě probíhal skandál týkající se epidemie nemoci šílených krav v Británii.
Hirst je členem umělecké skupiny Young British Artists (YBAs). Jeho umělecká kariéra byla od roku 1991 blízce spojována se sběratelem umění Charlesem Saatchim, nicméně jejich spolupráce byla po několika nedorozuměních v roce 2003 ukončena.
V roce 1998 vyšla Hirstova autobiografická kniha I Want To Spend the Rest of My Life Everywhere, with Everyone, One to One, Always, Forever, Now (Chci strávit zbytek života všude, se všemi, tváří v tvář, vždycky, navždy, teď). Společně s Alexem Jamesem z britské skupiny Blur a hercem Keithem Allenem vytvořil hudební skupinu Fat Les, která dosáhla úspěchů se svými fotbalovými písničkami Vindaloo a Jerusalem, kterou nazpívali se sborem London Gay Men’s Chorus.
30. srpna 2008 se prodalo Hirstovo dílo For the Love of God za padesát milionů liber, což byla nejvyšší částka, která kdy byla zaplacena za dílo žijícího umělce. Jednalo se tehdy o lebku z 18. století, kterou Hirst předělal v platině a do které zasadil 8.601 diamantů o celkové hodnotě 1.106,18 karátů, pouze zuby byly původní. Lebku zakoupilo konsorcium stávající z Hirsta a jeho galerie White Cube.
Hirst má za manželku Kaliforňanku Maiu Normanovou, se kterou má tři syny: Connora (1995), Cassiuse (2000) a Cyruse (2007). Žije a tvoří na své farmě na severu Devonu.